مهمان عزیز، خوش‌آمدید.
شما می‌توانید از طریق فرم ثبت‌نام در انجمن عضو شوید.

نام‌کاربری
  

رمز عبور
  





جستجو در انجمن‌ها

(جستجو‌ی پیشرفته)

آمار انجمن
» کاربران: 7,225
» آخرین کاربر: Georgestype
» موضوعات انجمن: 301
» ارسالهای انجمن: 302

آمار کامل

کاربران حاضر
ما 30 کاربر حاضر در انجمن دارید
» 0 کاربر عضو | 30 مهمان

آخرین موضوعات
درختان شگفت انگیز جهان
انجمن: شگفتی های گیاهان
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
8 ساعت قبل
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 5
حقایق جالب در باره گیاهان
انجمن: شگفتی های گیاهان
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
12-03-2019, 05:20 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 79
انواع بیماریها و آفات درخ...
انجمن: نحوه ی نگهداری از گیاهان بیرونی
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
05-03-2019, 04:41 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 117
معرفی چند میوه خاص و شگفت...
انجمن: شگفتی های گیاهان
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
25-02-2019, 04:47 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 101
عوامل مهمی که باعث از بین...
انجمن: شرایط نگهداری
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
20-02-2019, 04:23 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 179
گیاهان شگفت انگیز و کمیاب...
انجمن: شگفتی های گیاهان
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
18-02-2019, 12:34 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 70
چند نکته مهم درباره نگهدا...
انجمن: شرایط مناسب نگهداری
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
16-02-2019, 01:33 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 192
مزایای شگفت انگیز و درمان...
انجمن: شگفتی های گیاهان
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
13-02-2019, 11:38 AM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 73
گیاهان معجزه آسا برای سلا...
انجمن: شگفتی های گیاهان
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
06-02-2019, 10:44 AM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 77
جید وین و فرانکلین دو گیا...
انجمن: شگفتی های گیاهان
آخرین‌ارسال: shahrzadaliakbarpour
02-02-2019, 01:32 PM
» پاسخ‌ها: 0
» بازدید: 89

 
  کود و خاک مناسب
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 16-01-2017, 03:07 PM - انجمن: کود و خاک مناسب - بدون‌پاسخ

کود

چه وقت کود بدهیم؟ معمولاً دادن کود شیمیایی جامع  (کمپلکس)  به مدت چهارماه بعد از خرید گیاه ضروری می‌باشد. البته اگر گیاه در گلخانه نباشد، زمان کود دادن دوران رویش و یا گل دادن گیاه است، که این دوران برای گیاهان بدون گل (برگ‌های زینتی) و گلدار از ماه فروردین تا آبان بوده و برای گونه‌های گل‌دهندة زمستانی فصل زمستان می‌باشد. در دوران استراحت (خواب بودن) گیاه، که رشد در آن صورت نمی‌گیرد و گیاه گل و برگ نمی‌رویاند، به آن کود ندهید چرا که سبب فشار به گیاه شده و آن را ضعیف می‌کند و باعث رویش نابهنگام برگ‌ها و ریشه‌ها می‌شود. برای کوددهی باید از کودهای محلول که تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی، آهن، مولیبدن، مس، بُر و... می‌باشند استفاده کرد. این کودها، هرماه یک بار یا از طریق خاک یا روی برگ‌ها اسپری می‌شود. (طبق دستور روی جعبه کود) کمتر از مقدار توصیه شده در روی جعبة کود اشکالی ندارد ولی بیشتر از مقدار توصیه شده باعث مرگ گیاه می‌گردد.
خاک گلدان
بهترین ترکیب برای خاک گلدان گیاهان آپارتمانی به طور اعم، شامل یک قسمت ماسه و دو قسمت خاک برگ یا پیت موس می‌باشد. ولی برای قلمه زدن یا تکثیر از ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک برگ یا پیت موس استفاده می‌گردد.
هنگامی که از خاک برگ برای تعویض خاک گلدان استفاده می‌نمایید نکتة مهم این است که نباید خاک را بسیار فشار داد. فشردگی زیاد خاک برگ سبب می‌شود که خاک برگ‌ها به هم بچسبند و از ورود هوا و تنفس ریشه، که برای رشد گیاه بسیار مهم و ضروری است، جلوگیری نماید.
در صورت امکان برای قلمه‌زنی می‌توان به جای ماسه از ترکیبات معدنی پرلایت و دانة ریز لیکا (پوکة صنعتی ریز) هم استفاده نمود.

چاپ این بخش

  آبیاری
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 29-07-2015, 01:27 PM - انجمن: نحوه آبیاری - بدون‌پاسخ

[عکس: PIC02.jpg]
 آبیاری : آبیاری تراریوم معمولا ماهی یکبار در فصول سرد و ماهی دو بار در فصول گرم می باشد. اما این در مورد همه مکان ها  و همه ی گیاهان یکسان نیست. به همین خاطر زمان و مقدار دقیق آبیاری توسط خودتان تشخیص داده می شود. آب باید به مقداری پای ریشه ها داده شود که در کف تراریوم نیم سانتیمتر آب دیده شود به این ترتیب هم به راحتی موقع آبیاری تشخیص داده می شود و هم آب موجود در لایه زیرین رطوبت داخلی را تامین می کند .توجه داشته باشید که تراریوم هیچ محلی برای زهکش آب اضافی ندارد لذا از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید . آب اضافی باعث رشد کپک ها و قارچ ها می شود.
اگر در اثر آبیاری زیاد فضای داخل ظرف مه آلود شود ،در ظرف را بر می داریم تا آب اضافی تبخیر شود، سپس در ظرف را می گذاریم.

[عکس: PIC03.jpg]

چاپ این بخش

  روش ساخت تراریوم گیاهی
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 29-07-2015, 01:21 PM - انجمن: نحوه تهیه - بدون‌پاسخ

[عکس: PIC15.jpg]
مواد لازم:
1-خاک: مخلوط کوکوپیت و ورمی کمپوست
2-شیشه تراریوم
3-پرلیت:جذب آب و جلوگیری از گندیده شدن ریشه ی گیاه
4- پوکه معدنی: زه کش
5-ذغال:برای ضد عفونی کردن خاک
[عکس: PIC04.jpg]
ابتدا ظرف را با آب و صابون شسته تا کامل استرلیزه شود و بعد از خشک کردن ظرف کار را شروع می کنیم بدلیل اینکه میکروب ها نیز مانند گیاهان در محیطی مسدود با درجه حرارت و رطوبتی بالا سریعاً رشد می کنند و گیاهان را از بین می برند.
برای کاشت باید از گیاهانی استفاده کنید که از نظر نور و رطوبت و نوع خاک با هم هماهنگی داشته باشند.مثلاً کاکتوس ها و گیاهان گوشتی با سرخس و فیتونیا نیاز های متفاوتی دارند که نمی توانند در کنار هم کاشته شوند. اول پوکه معدنی را داخل شیشه می ریزیم و سپس لایه ی اول از خاک که مخلوط کوکوپیت و ورمی کمپوست است را می ریزیم(هیچ گاه به خاک استرلیزه تراریوم نباید کود اضافه کرد زیرا خاک های بسته بندی شده انقدر مواد غذایی دارند که نیاز گیاهان را از نظر مواد غذایی تا یک سال تامین نمایند، بعد از این مدت نیز کمتر از شش ماه یک بار اقدام به کود دادن کنید و حتی از کود قوی هم استفاده نکنید). با دست صاف می کنیم و یک لایه پرلیت می ریزیم که هم جنبه ی زیبایی دارد و هم جنبه جذب آب برای جلوگیری از گندیده شدن ریشه ی گیاه، سپس لایه سوم را می ریزیم و شروع به کاشت گیاه می کنیم. در قسمت عقب تراریوم گیاهان بلند را می کاریم و به ترتیب از بلند به کوتاه می رویم.
توجه: هر روز جهت تراریوم را 180 درجه نسبت به نور بچرخانید. گیاهان به دلیل خاصیت نورگرایی به سمت نور خورشید خم می شوند. اگر این چرخش روزانه را انجام ندهید گیاه خمیده و بد شکل میگردد.


[عکس: t.jpg]

چاپ این بخش

  بذر کاکتوس
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 27-07-2015, 04:32 PM - انجمن: بذر کاکتوس - بدون‌پاسخ

یکی از روش های زیاد شدن کاکتوس ها کاشت بذر است که بهترین فصل کاشت آن اول بهار یا اول تابستان است. به دلیل اینکه گیاه زمان کافی برای رشد و نمو تا فرارسیدن سرما را دارد.
خاک مناسب برای کشت بذرهای کاکتوس:
2قسمت خاک باغچه+1قسمت خاک برگ+ 1قسمت خاک پیت+1قسمت خاک رس یا لیمون+1قسمت ماسه و شن (به نسبت مساوی)که به این مخلوط می توان 2 گرم سولفات پتاس،4گرم سوپر فسفات نیز افزود.
1قسمت خاک پیت ماس+1 قسمت ماسه شسته(زیر گلدان ماسه درشت عاری از میکروب و باکتری باشد)+1قسمت خاک برگ ریخته و سپس خاک معمولی گیاه که با محلول نیم در هزار کود مایع و قارچ کش (با آب جوشیده سرد شده)ضدعفونی می نماییم و تا حد امکان در محیطی به دور از  میکروب (استریل)کار می کنیم.
بذر ها را با اندکی قارچ کش مخلوط کرده با فشار کم به درون خاک فرو می کنیم یا در محفظه پلاستیکی گذاشته و یا روی محیط را با شیشه یا پلاستیک می بندیم.
عمق کاشت بذر ها عموما باید دو برابر قطر هر بذر باشد، بذر های درشت را می توان با دست درون خاک گذاشت.
چنانچه بذر ها خیلی ریز باشند آنها را بر روی خاک مرطوب می پاشیم. روی سطح بذر های بسیار ریز با هیچ گونه خاکی نباید پوشانده شود و بعد از کاشت تنها برای داشتن محیطی گرم ،مرطوب و مناسب برای رویش بذرها ،بهتر است روی آنها را با روزنامه یا یک لایه شیشه پوشانید و در جایی روشن و گرم نهاد.برای جلوگیری از پوسیدن احتمالی بذرها ،روزی دو بار پوشش نامبرده را برای زمانی کوتاه بر می داریم تا هوادهی انجام گیرد.
بذر ها با زمانی از 7 تا 40 روز ،اندک اندک سبز می شوند و بعد از اینکه گیاهان اندازه ای بزرگتر شدند در خاک ریشه کرده و از خطر شسته شدن دور می مانند و بعد از آن می توان پوشش شیشه یا روزنامه را برداشت و با آب پاش آنها را آبیاری کرد.
درجه دما،رطوبت خاک،آب و هوا از عوامل مهم جوانه زدن بذرها هستند. بسیاری از بذر های کاکتوس ها در اول رویش نیاز به سرما و گرما دارند،در روز دمای 30تا35 درجه سانتیگراد و در شب دمای 20تا25 درجه سانتی گراد را می پسندند.
دقت در آبیاری مناسب و به موقع نیز مهم است زیرا رطوبت بیش از اندازه سبب پدید آمدن محیط قارچ زا می شود و کمبود رطوبت هم ، پژمردگی و خشک شدن نهالها را در پی خواهد داشت.

چاپ این بخش

  ویژگی بذر های مناسب
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 27-07-2015, 04:28 PM - انجمن: ویژگی بذر مناسب - بدون‌پاسخ

  • سلامت بذر:سلامت بخش های تشکیل دهنده بذر برای جوانه زدن و تولید محصول مطلوب ضروری است.مثلا اگر قسمتی از بذر به طریقی آسیب ببیند از درصد جوانه زدن آن کاسته می شود.هر تغییر کوچک در رطوبت بذر ممکن است اثر سوء بر سلامت بذر داشته باشد.بذر هایی که رطوبت بیشتر داشته باشند مورد حمله انواع قارچ قرار می گیرند.برای سلامت بذر رنگ و بوی آن نیز مورد توجه است.اگر رنگ آن تغییر کند دلیل بر نارس  یا آلوده بودن و پوسیدگی بذر است.
  • بلوغ بذر:در برخی از نباتات دانه قبل از رسیدن رویان(جنین با گیاهک که حاصل تخمک لقاح یافته است)برداشت می شود.در نتیجه درصد جوانه زدن آنها کم است.
  • اندازه بذر:بذرهای ریز کوچک و مواد ذخیره ای کمتری دارند و گیاهچه های کوچکی تولید می کنند،درصورتی که بذرهای درشتر قابلیت کاشت عمیق تر و تحمل شرایط سخت را داشته و گیاهچه های سالم و قوی تری تولید می کنند.
  • عمر بذر:هر اندازه محیط نگهداری از نظر رطوبت و درجه حرارت با توجه به نوع رقم مطلوب تر باشد به همان میزان طول عمر بذرها بیشتر خواهد شد.
  • خلوص بذر:در بذری که می کارید دو نوع خلوص ژنتیکی و فیزیکی مورد توجه است.خلوص ژنتیکی یعنی خالص بودن بذر از نظر صفات درونی و یا ارثی مثل رنگ گل.خلوص فیزیکی یعنی بذر ما فاقد ناخالصی قابل مشاهده مثل بذر سایر گیاهان به ویزه علف های هرز و یا کاه و سنگ و.. باشد.خلوص بذر خیلی مهم است به صورتی که از نظر موسسه کنترل و گواهی بذر اگر خلوص کمتر از98 %باشد آن بذر ارزش کاشت ندارد.
  • عاری بودن از عوامل بیماری زا:برای اینکه بذر عاری از عوامل بیماری زا باشد باید قبل از کاشت آن را ضد عفونی کرد و برای اینکه در صد سبز شدن بذر حفظ شود باید هرچه زودتر آن را کاشت.
  • قوه ی نامیه بذر:یعنی قدرت زنده بودن بذر که عبارت است از درصد عددی بذور خالصی که قادرند جوانه های سالم تولید کنند.

چاپ این بخش

  تاريخچه تهيه بذر اصلاح شده در ايران:
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 27-07-2015, 04:27 PM - انجمن: تاریخچه تهیه بذر در ایران - بدون‌پاسخ

بر حسب تعریف زراعی بذر قسمتی از گیاه است که کاشته می شود تا جوانه زند و گیاهی شبیه گیاه اصلی یا پایه مادری به وجود آورد.بذر ممکن است به شکل دانه ،میوه یا غده،پیاز،ساقه،برگ و یا قسمتی از بافت گیاه باشد.از نظر فیزیولوژی تنها دانه رسیده با گیاهک کامل بذر شناخته می شود.

در یک تقسیم بندی بذور را به دو دسته بزرگ رویشی و زایشی تقسیم می کنند.بذور جنسی همان دانه درون میوه که حاصل گرده افشانی و لقاح است و بذور غیر جنسی از اندام یا قسمتی از اندام رویشی گیاه حاصل می شود.

ساختمان بذر

      جنين (رويان) : بخشی است که گياهچه جوان را به وجود می آورد.

      آندوسپرم : يا بخش ذخيره ای مواد غذايی که تا زمان به وجود آمدن برگ های جوان سبز و شروع فتوسنتز به گياه کمک  می کنند.
      پوسته بذر ( پوشش بذر ) : که هم نقش لايه محافظ خارجی بذر را ايفا می کند و هم نقش حفاظت از جنين را بر عهده دارد.


سال 1309عمليات اصلاح غلات در كرج شروع شد و نمونه هاي غلات مختلف كشور مورد بررسي قرار گرفت.
سال 1312اصلاح غلات در ايستگاه تحقيقاتي ورامين شروع شد.
سال 1314 اولين بنگاه اصلاح و تهيه بذر اليت پنبه ايجاد  گرديد.
سال 1315 به بعد بررسي غلات به طور منظم شروع شد و مهندس عطايي به وسيله سلكسيون نوعي از تيپ كوسه حنايي را تهيه و انتخاب كرد كه بر ساير لينه هاي كوسه حنايي برتري كامل داشت.
سال 1322 گندم شاه پسند نامگذاري شد.
سال 1338 موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر، فعاليت خود را با امكانات بسيار محدود آنزمان آغاز و اينك مطالعات خود را در بيش از 70 ايستگاه در سطح كشور انجام میدهد. 

چاپ این بخش

  دستورالعمل کاشت بذر :
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 27-07-2015, 04:26 PM - انجمن: نحوه کاشت بذور - بدون‌پاسخ


  1.       ابتدا تعدادی بذر و یا هسته ی جدا شده میوه را برداشته.
  2. گلدان یا سینی کاشت را با قسمت های مساوی از خاک گلدان، کود گیاهی و پرلیت پرکنید.
  3. ظروفی که استفاده می کنید باید سوراخ تخلیه آب داشته باشند.
  4. بذر ها را در گودالهای 1 سانتی متری بکارید. هر کدام را در یک گلدان کوچک قرادهید. یا اینکه در یک سینی وسیع آنها را با فاصله های 7.5 تا 10 سانتی متری از هم بکارید.
  5. خاک را با آب ،نم دار کنید. ظرف را با نایلون خوب بپوشانید.
  6. ظرف را درجایی که نور غیر مستقیم به آن برسد قراردهید. درجه ی حرارت اتاق بایستی 21 درجه ی سانتی گراد باشد.
  7. دانه ها را هر چند وقت یک بار چک کنید و به منظور حفظ رطوبت خاک، آن را مرطوب کنید.
  8. در 3 تا 6 هفته جوانه ها ظاهر می شوند.
  9. پوشش نایلونی را از ظرف بردارید، سپس گیاه را درمکانی آفتاب گیر که الیته نور غیرمستقیم دریافت کند قراردهید.
  10. طوری آب دهید که خاک نم دار بماند و خیس هم نشود.
  11. بعد از ظهور 3 دسته یا بیشتر برگ، گیاه را به داخل یک گلدان 15 سانتی متری منتقل کنید.
  12. کم کم میزان نوردهی را افزایش دهید تا جایی که گیاهتان روزانه 4 ساعت نور مستقیم دریافت کند.
  13. از بهار تا پاییز، 2بار در ماه، کود رقیق شده به گیاهتان بدهید، در طی زمستان کمتر به گیاهتان آب دهید.
  14. درصورتی که گیاهتان را در داخل منزل پرورش می دهید، بایستی با هر بهار جایش را عوض کرده و در ظرف بزرگ تری قراردهید یا اینکه آن را درفضای بازی که از سرمای زمستان در امان است، بکارید.

  1. شرایط لازم برای جوانه زدن بذرعوامل داخلی:بذر باید زنده باشد یعنی بذر کوچک و چروکیده و نارس مواد غذایی کافی برای رشد را ندارند.عوامل محیطی    رطوبت:انواع مختلف بذر در رطوبتی بین 26 تا 75% رطوبت وزنی جوانه می زنند.    حرارت: بهترین حرارت در فاصله بین 15-30 درجه سانتی گراد است.اگر گیاه سرمادوست دارید نیاز به دمای پایین تری دارد.    اکسیژن:بعد از تامین شدن رطوبت و دما بذر شروع به رشد کرده و نیاز به اکسیژن دارد که اگر آنها را در عمق زیاد و یا محیط پر از آب بکارید جوانه نمی زنند.   نور:بذر هایی مثل کاهو وکرفس در محیطی که نور باشد زودتر جوانه زده و لی بذر هایی مثل سیر دیر تر جوانه می زنند.

چاپ این بخش

  گروه بندی گلهای بنفشه آفریقایی
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 27-07-2015, 04:01 PM - انجمن: گروه بندی بنفشه آفریقایی - بدون‌پاسخ

گاهی میتوان با توجه به اندازه های مختلف این گیاه و همچنین رنگ برگسار آنان را در  چهار گروه مختلف قرار داد.
  بنفشه آفریقایی مینیاتور: این نمونه ها حداکثر به 15 سانیتمتر می رسند و نمونه هایی هستند که بیشترین طرفداران را به خود اختصاص داده اند. به دلیل کوچک بودن گلدانهای کوچکی نیز برای آنان استفاده می شود و بهتر است که قطر گلدان آنان حدود 8 سانتیمتر باشد. به این نوع از بنفشه آفریقایی نباید اجازه داد که تولید پاجوش کند. پاجوشها را یا باید حذف کرد و یا باید در زمان تعویض گلدان، از یکدیگر جدا و در گلدانهای مستقل کاشت کرد.
[عکس: miniatorb.jpg]
  بنفشه آفریقایی خزنده: این نمونه ها شاخسار خود را بر روی زمین گسترده می کنند و به عنوان کف پوش و یا سبدهای آویز موارد مصرف دارند. اندازه گیاه توسط پرورش دهنده تعیین می شود. یعنی اگر شرایط محیطی محدودیت ایجاد نکنند با هرس ساقه باید جلوی پیشروی و رشد آنان را گرفت.
[عکس: khazandeb.jpg]
  بنفشه آفریقایی استاندارد: ارتفاع این نمونه ها بیش از 15 سانتیمتر است و اغلب آنان به حدود 30-20 سانتیمتر نیز می رسند و در مقایسه با نمونه ها مینیاتور گلهای درشت تر و بیشتری نیز تولید می کنند.
[عکس: standardb.jpg]
بنفشه آفریقایی ابلق:  گلبرگهای این گیاهان رنگ یکدستی ندارند و بر روی آنان علاوه بر رنگ اصلی گلبرگها ، رنگ دیگر نیز مشاهده می شود. تکثیر این نمونه ها از طریق بذر امکان پذیر نیست چون گیاهان حاصله ممکن است خصوصیت ابلق بودن را نشان ندهند.
[عکس: ablaghb.jpg]

چاپ این بخش

  مشکلات ویژه بنفشه آفریقایی
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 27-07-2015, 03:38 PM - انجمن: مشکلات ویژه - بدون‌پاسخ

[عکس: mb1]
·         لکه های کاهی رنگ بر روی برگ ها، علت : نور مستقیم زیاد در تابستان ، ممکن است حاشیه برگ ها زرد و سوراخ ایجاد شود.
·         نقطه های قهوه ای بر روی برگ ها ، علت : از آب سرد برای آبیاری استفاده شده است . همیشه از آب ولرم استفاده شود.

[عکس: mb4.jpg]
·         زرد شدن برگ ها ،علت : چندین دلیل وجود دارد .دلیل اصلی هوای خشک است . آبیاری غیر اصولی، آفتاب زیاد و کوددهی زیاد نیز می توانند منجر به زرد شدن برگ ها شوند.
·         برگ ها سبز کمرنگ با دمبرگهای بلند ، حاشیه برگ ها پیچ خورده، علت : گیاه سرما زده شده است. دمای حداقل باید C°  15  باشد. در روزهای کوتاه می توان دما را تا C° 10  نیز کاهش دادبه شرطی که خاک نسبتا" خشک باشد. در شب های یخبندان بایستی گلدان ها را دور از پنجره قرار داد.
·         برگ های سست و نرم ، پوسیدگی تاج مرکزی ، علت : بیماری پوسیدگی تاج ناشی از آبیاری زیاد و نوسانات شدید دمایی است. بیماری عفونی است . گیاه باید معدوم شود.
·         گیاه بدون گل، علت : دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. علت اصلی می تواند نور ناکافی به ویژه در زمستان باشد.دلایل احتمالی دیگر عبارتند از : هوای خشک ، هوای سرد ، جابجایی مکرر گلدان ، عدم حذف شاخه های جانبی.
·         برگ ها و گل های کپک زده ، علت :بیماری بوتریتیس یا کپک پودری. مه پاشی متوقف شود. بخشهای بیمار جدا و معدوم شود. گیاه با یک قارچ کش سیستمیک اسپری شود. برای اسپری از آب ولرم استفاده شود و تا خشک شدن قطرات اسپری دور از تابش خورشید نگه داشته شود.
·         مگس سفید حشرات کوچک بید مانند هستند که لاروهای مایل به سبز آنها بر سطح زیرین برگ ها شیره ی گیاه را مکیده و عسلک چسبنده ای باقی می گذارند. برگ ها در نهایت زرد شده می افتند. مگس سفید می تواند در مقادیر زیاد به سرعت به پایه های دیگر منتقل شود. ریشه کنی دشوار است . لازم است هنگام شب و در خارج از منزل اسپری شود و در فواصل  3  روز یکبار تکرار شود.
·         شپشک آردی آفات کوچک پوشیده از کرک های سفید پنبه ای است. خوشه های بزرگی از این آفات بر روی ساقه و در زیر برگ ها  ایجاد می شود که منجر به پژمرده شدن ، زردی و ریزش برگ ها می شود. آلودگی ضعیف را می توان به راحتی با پارچه ی مرطوب برطرف کرد. آلودگی شدید باید به صورت هفتگی با مالاتیون یا آفت کش سیستمیک دیگر در خارج از منزل کنترل شود.
·         کنه سیکلمن، کنه های کوچک مانند لایه ی گرد و غبار بر سطح زیرین برگ ها دیده می شوند. رشد گیاه آلوده متوقف می شود. حاشیه ی برگ ها لوله شده ساقه ها پیچ خورده ، جوانه های گل پژمرده می شود. این آفت در شرایط مرطوب به خوبی رشد میکند. اسپری گیاه با آفت کش های استاندارد موثر نیست. بهتر است برگهای آسیب دیده معدوم شوند.

[عکس: mb3.jpg]
[عکس: mb2.jpg]

چاپ این بخش

  آفات و امراض بنفشه آفریقایی
ارسال‌شده توسط: گل منتخب - 27-07-2015, 03:28 PM - انجمن: آفات و امراض - بدون‌پاسخ

شپشک ها
- در بنفشه های آفریقایی داری شپشک اغلب برگ ها از رشد بازمانده و ظاهری بدشکل و پیچیده در اطراف گیاه به خود می گیرند.شپشک ها حشراتی کوچک هستند با بدن نرم و سفید رنگ که درون ماده ای واکسی پوشیده شده و گونه های متعددی در این گروه قرار دارند. شپشک ها روی سطح و زیر برگهای گیاه از طریق مکیدن شیره ی گیاهی تغذیه می کنند.یکی دیگر از نشانه های هجوم شپشک ها وجود یک ماده ی چسبناک عسل مانند رو برگ هاست.

Arrow بر ای تیمار گیاهان آلوده به شپشک ها(ابتدا به وسیله ی گوش پاک کن آغشته به الکل تا جای ممکن حشرات را جدا کرده و برگ را تمیز کنید) سپس با استفاده ازمحلول یک حشره کش مناسب وطبق دستور روی بطری، پشت و روی برگ های گیاه را با دقت سمپاشی کنید.

[عکس: ab1.jpg]

تریپس:
- تر یپس یکی از آفات رایج بنفشه آفریقایی است که در بافت های گیاه تخم ریزی میکند.در بنفشه آفریقایی داخل پرچم های گیاهزندگی می کند.در مرحله ی بلوغ پرواز کرده و به راحتی از گلی به گل دیگه می رود.

Arrow درصورت آلودگی بنفشه آفریقایی به تریپس باید قبل از همه فوراً بوته ی آلوده را از بقیه گیاهان خود جدا کرده و همه ی گل ها و غنچه ها را حذف نموده و دور بریزید.سپس بوته را با محلول یک حشره کش مناسب تیمار کنید.در مراحل ابتدایی این آفت به راحتی با حذف گلها و غنچه ها کنترل می شود.

[عکس: ab2.jpg]

کنه ی سیکلامن:
 بدترین آفت بنفشه آفریقایی است. کنه ی سیکلامن از شیره ی گیاهی ساقه و جوانه های بنفشه آفریقایی در نزدیک سطح خاک تغذیه می کند و موجب بدشکلی و افتادن برگ ها و پوسیدگی از قسمت مرکزی بوته گیاه به سمت بیرون می شود. به صورت پودری خاکستری رنگ مشاهده کرد.دمبرگ و پهنک بسیار شکننده شده، گل ها از ریخت می افتند و ساقه ها گره دار و پیچیده می شوند.مرکز بوته نیز از رشد باز مانده و در صورت لمس کردن سفت و خشن به نظر می رسد.

   Arrow     بهترین راه در برخورد با گیاهان آلوده به کنه ی سیکلامن این است که3یا4برگ سالم گیاه را جدا کرده در محلول کنه کش فرو برده و برای تکثیر استفاده کنید و بقیه گیاه را از بین ببرید. درصورت تمایل می توان برای تیمار گیاهان آلوده به کنه آنها را به محلی با رطوبت نسبی کمتر منتقل کرده و با یک محلول کنه کش تجاری مناسب اقدام به سمپاشی نمایید.

[عکس: ab3.jpg]

شته ها :
 شته ھا آفاتی سبز رنگ ھستند که انھا را میتوان با سم مالاتیون یا دیازینون از بین برد.

[عکس: ab4.jpg]
نماتدها :
- نماتد بنفشه آفریقایی دوگونه است یکی نماتد ریشه که روی ریشه ایجاد گال میکند ودومی نماتد شاخه وبرگ که باعت ایجاد گال در دمبرگ و تغییر رنگ و ایجاد لکه
قهوه ای و سفید بین رگ برگ ھا میشود.

Arrow روش مبارزه به این صورت است که باید خاک و ظروف را با بخار داغ ضد عفونی کنید و کندن وحذف کردن برگھا و ریشه ھای آلوده است میتوان از سموم نماتد کش هم استفاده کرد.

[عکس: ab5.jpg]

بوتریتیس:

 عامل این ضایعه قارچ است که به مرور زمان از قسمت مرکزی شروع میکند وتمام گیاه را آلوده میکند علت بوجود آمدن آن ھوای گرم ومرطوب است نشانه آن ظاھر شدن لکه ھای گود در برگ ھا است که به مرور زمان تمام گل را فرا خواھد گرفت.

Arrow برای مبارزه آبیاری را کم کرده تهویه ھوا کرده واز بنومیل یا مانکوزب استفاده کنید.

[عکس: ab6.jpg]

سفیدک پودری :
 گاهی لکه های آرد مانند سفید رنگی رو برگ ها و دمبرگ ها مشاهده می شود(گویی روی برگ ها آرد پاشیده شده)عامل این عارضه بیماری قارچی است که به ویژه در شرایط سرد و مرطوب بروز می کند.

Arrow  کنترل سفیدک حقیقی از طریق اسپری کردن با یک محلول قارچ کش نظیر بنومیل به راحتی صورت می گیرد.

[عکس: ab7.jpg]












































چاپ این بخش